Liste des publications sur HAL
2024
Article dans une revue
- ref_biblio
- Audrey Mazur, Matthieu Quignard. Online Indicators of Written Production: ‘Bio-Behavioural’ Markers of Dyslexia–Dysorthographia?. Brain Sciences, 2024, 14 (11), pp.1125. ⟨10.3390/brainsci14111125⟩. ⟨hal-04774094⟩
- Accès au texte intégral et bibtex
- ref_biblio
- Audrey Mazur, Matthieu Quignard. Pauses in the dynamics of handwriting production of French students with dyslexia: another evidence of their persistent difficulties. Dyslexia, In press. ⟨hal-04462504⟩
- Accès au bibtex
Communication dans un congrès
- ref_biblio
- Audrey Mazur, Matthieu Quignard. On-line and off-line analyze of the punctuation of students with dyslexia: a way to underline persistent difficulties. 13th conference of The British Dyslexia Association, Dimensions of Dyslexia: Evidence and Practice, 2024, Surrey, United Kingdom. ⟨hal-04462667⟩
- Accès au bibtex
- ref_biblio
- Audrey Mazur, Matthieu Quignard. Study of duration and location of pauses in written processes development by students with dyslexia. Conference Sig Writing 2024, 2024, Paris, France. ⟨hal-04462635⟩
- Accès au bibtex
- ref_biblio
- Audrey Mazur, Matthieu Quignard, David Chesnet, Lionel Moiroud, Michaël Rouillard, et al.. Online processes and eye movements indicators during reading and writing: methodological considerations. Conference Sig Writing 2024, 2024, Paris, France. ⟨hal-04462656⟩
- Accès au bibtex
- ref_biblio
- Audrey Mazur, Matthieu Quignard, Agnes Witko. Persistence of written production difficulties in dyslexic students: Implementation in clinical practice. 13th conference of The British Dyslexia Association, Dimensions of Dyslexia: Evidence and Practice, 2024, Surrey, United Kingdom. ⟨hal-04462674⟩
- Accès au bibtex
Chapitre d'ouvrage
- ref_biblio
- Matthieu Quignard. La Wallonie dans les émissions radiophoniques de Charles Bruneau. Jean Germain. Charles Bruneau et la Wallonie, 25, Société de Langue et de Littérature Wallonnes, 2024, Mémoire wallonne, 978-2-930505-42-8. ⟨halshs-04741027⟩
- Accès au texte intégral et bibtex
N°spécial de revue/special issue
- ref_biblio
- Lydia Heiden, Matthieu Quignard. Collaborer et « prendre le lead » dans un jeu coopératif digitalisé. Langage et Société, 2024, Catégorisations et positionnement dans les interactions en situation de jeu. ⟨hal-04611353⟩
- Accès au bibtex
2023
Article dans une revue
- ref_biblio
- Audrey Mazur, Matthieu Quignard. French Students with Dyslexia Facing the Punctuation System: Insecurity, Inventory Use, and Error Studies. Brain Sciences, 2023, 13 (4), pp.532. ⟨10.3390/brainsci13040532⟩. ⟨hal-04148641⟩
- Accès au bibtex
Communication dans un congrès
- ref_biblio
- Audrey Mazur, Matthieu Quignard. Dyslexia in adulthood: a better comprehension for a better inclusion in University and workplace.. Colloque European Dyslexia Association, 2023, San Marino, Italy. ⟨hal-04462619⟩
- Accès au bibtex
Chapitre d'ouvrage
- ref_biblio
- Heike Baldauf-Quilliatre, Matthieu Quignard. Raconter l'indicible. Les carnets et la correspondance de Charles Bruneau (1883-1969) pendant la Grande Guerre. Luca Greco; Sandra Nossik. La narration : du discours à la multimodalité, Lambert Lucas, A paraître. ⟨hal-04353945⟩
- Accès au texte intégral et bibtex
2022
Communication dans un congrès
- ref_biblio
- Audrey Mazur, Matthieu Quignard, Agnes Witko. Persistance des difficultés en production écrite chez l’étudiant dyslexique : implémentation d’une chaîne de traitement lexical en pratique clinique. Colloque XXIIèmes Rencontres Internationales d’Orthophonie, Nov 2022, Paris, France. pp.277-304. ⟨hal-03950449⟩
- Accès au bibtex
Chapitre d'ouvrage
- ref_biblio
- Lydia Heiden, Heike Baldauf-Quilliatre, Matthieu Quignard. The role of cursor movements in screen-based video game interactions. D. vom Lehn, W. Gibson & N. Ruiz-Junco. People, Technology, and Social Organization: Interactionist studies of everyday life, Routledge, In press. ⟨hal-03813150⟩
- Accès au bibtex
- ref_biblio
- Audrey Mazur, Matthieu Quignard, Agnes Witko. Persistance des difficultés en production écrite chez l’étudiant dyslexique : implémentation d’une chaîne de traitement lexical en pratique clinique. Actualités du langage écrit, Ortho Édition, pp.277-304, 2022. ⟨hal-03927494⟩
- Accès au bibtex
Ouvrages
- ref_biblio
- Charles Bruneau, Matthieu Quignard, Michel Tamine, Nicolas Beaupré. Ma Guerre 1914-1918. Terres Ardennaises, 2022, 979-10-96497-14-0. ⟨hal-03562774⟩
- Accès au bibtex
2021
Article dans une revue
- ref_biblio
- Matthieu Quignard, Marine Le Mené, Frédéric Landragin. Élaboration du corpus Democrat : procédures d’annotation et d’évaluation. Langages, 2021, Un corpus annoté en chaînes de référence et son exploitation : le projet Democrat, 224, pp.25-46. ⟨10.3917/lang.224.0025⟩. ⟨hal-03474329⟩
- Accès au bibtex
- ref_biblio
- Audrey Mazur-Palandre, Matthieu Quignard, Agnes Witko. Confronting Lexical Choice and Error Distribution in Written French: New Insights into the Linguistic Insecurity of Students with Dyslexia. Brain Sciences, 2021, 11 (7), pp.992. ⟨10.3390/brainsci11070922⟩. ⟨hal-03352290⟩
- Accès au texte intégral et bibtex
2020
Chapitre d'ouvrage
- ref_biblio
- Heike Baldauf-Quilliatre, Matthieu Quignard. Les « petites histoires » de la Grande Guerre. Les expériences sensorielles de la guerre dans la correspondance et les carnets de soldat de Charles Bruneau (1883-1969). Patron, Sylvie. Small stories. Un nouveau paradigme pour les recherches sur le récit, Hermann, pp.69-90, 2020, (coll. Cahier Textuel). ⟨halshs-02091927⟩
- Accès au bibtex
- ref_biblio
- Heike Baldauf-Quilliatre, Matthieu Quignard. Les "petites histoires" de la Grande Guerre. Sylvie Patron. Small Stories. Un nouveau paradigme pour les recherches sur le récit, Hermann, pp.69-90, 2020, Cahiers Textuel, 9791037002877. ⟨hal-03940956⟩
- Accès au texte intégral et bibtex
2019
Article dans une revue
- ref_biblio
- Céline Guillot-Barbance, Matthieu Quignard. Chaînes de référence et structure textuelle dans les Essais sur la peinture de Diderot. Discours - Revue de linguistique, psycholinguistique et informatique, 2019, 25 (25), ⟨10.4000/discours.10421⟩. ⟨halshs-02484981⟩
- Accès au texte intégral et bibtex
2018
Article dans une revue
- ref_biblio
- Patrick Wang, Pierre Tchounikine, Matthieu Quignard. Chao: a framework for the development of orchestration technologies for technology-enhanced learning activities using tablets in classrooms. International journal of technology enhanced learning, 2018, 10 (1/2), pp.1-21. ⟨10.1504/IJTEL.2018.10008583⟩. ⟨hal-01655616⟩
- Accès au texte intégral et bibtex
Communication dans un congrès
- ref_biblio
- Vassiliki Markaki, Matthieu Quignard, Erica Vries (de), Kristine Lund. Jouer et apprendre en classe : Étude des pratiques interactionnelles dans des environnements d’apprentissage hybrides et émergents. Journée d’étude : Jeux Vidéo en pratique, Nov 2018, Lyon, France. ⟨hal-01928287⟩
- Accès au bibtex
- ref_biblio
- Matthieu Quignard, Serge Heiden, Frédéric Landragin, Matthieu Decorde. Textometric Exploitation of Coreference-annotated Corpora with TXM: Methodological Choices and First Outcomes. Fourteenth International Conference on the Statistical Analysis of Textual Data, Jun 2018, Rome, Italy. pp.610-615. ⟨hal-01814858⟩
- Accès au texte intégral et bibtex
Chapitre d'ouvrage
- ref_biblio
- Matthieu Quignard. « Ma Guerre 1914-1918 », de Charles Bruneau : les mots d'un linguiste sur le front. Fabio Caffarena & Nancy Murzilli. In guerra con le parole : il primo conflitto mondiale dalle testimonianze scritte alla memoria multimediale, Fondazione Museo Storico del Trentino, pp.109-126, 2018, 978-88-7197-234-3. ⟨hal-01867217⟩
- Accès au texte intégral et bibtex
2017
Article dans une revue
- ref_biblio
- Kristine Lund, Matthieu Quignard, David Williamson Shaffer. Gaining Insight by Transforming Between Temporal Representations of Human Interaction. Journal of Learning Analytics, 2017, 4 (3), pp.102 - 122. ⟨10.18608/jla.2017.43.6⟩. ⟨halshs-01656135⟩
- Accès au bibtex
- ref_biblio
- Nicolas Nova, Isabel Colón de Carvajal, Magali Ollagnier-Beldame, Matthieu Quignard. Entretien. Interfaces numériques, 2017, 6 (2). ⟨hal-02939091⟩
- Accès au bibtex
Communication dans un congrès
- ref_biblio
- Kristine Lund, Matthieu Quignard. La mesure de l’émotion pendant le discours: verrous théoriques, analytiques et technologiques. Emotions : mécanismes et mesures en situations écologiques, Dec 2017, Lyon, France. ⟨hal-01680571⟩
- Accès au bibtex
- ref_biblio
- Matthieu Decorde, Céline Guillot, Serge Heiden, Matthieu Quignard. Chaînes de référence, structuration textuelle et genres textuels en diachronie : premières explorations du corpus Democrat. Journée d’étude « Référence, coréférence et structure textuelle », Nov 2017, Lyon, France. ⟨hal-01680577⟩
- Accès au bibtex
- ref_biblio
- Matthieu Quignard. Du discours programmateur dans la correspondance de guerre du soldat vers sa famille : informer sans alarmer. Journées d'études internationales "Les Discours Programmateurs", Oct 2017, Lyon, France. ⟨hal-01680560⟩
- Accès au bibtex
- ref_biblio
- Matthieu Quignard, Christian Plantin. La dissémination lexicographique de émotion, emozione, emoción. EMO-LEARNING: AFFECTS IN LANGUAGE LEARNING, Jul 2017, Louvain, Belgique. ⟨hal-01680564⟩
- Accès au bibtex
- ref_biblio
- Kristine Lund, Matthieu Quignard. The dangers of assuming before analysis. Making a difference: prioritizing equity and access in CSCL: Computer Supported Collaborative Learning (CSCL) 2017, International Society of the Learning Sciences, Jun 2017, Philadelphia, Pennsylvania, United States. pp.(forthcoming). ⟨halshs-01580587⟩
- Accès au bibtex
- ref_biblio
- Vassiliki Markaki, Matthieu Quignard, David Williamson Shaffer. Interactional Epistemic Network Analysis (iENA): A Cognitive and Interactional Approach to Epistemic Game Based Learning.. International Convention of Psychological Science, Mar 2017, Vienna, Austria. ⟨hal-01680581⟩
- Accès au bibtex
Chapitre d'ouvrage
- ref_biblio
- Kristine Lund, Matthieu Quignard. Les dangers de la théorisation avant analyse : trois cas d’étude portant sur l’argumentation et la cognition. dans S. Teston-Bonnard, N. Blanc, I. Colón De Carvajal, C. Guillot, V. Markakki (Eds.). Recherches en linguistique et en didactique: apports de l’analyse des interactions et de la linguistique de corpus, Éditions Lambert-Lucas, pp.255-265, 2017, 978-2-35935-178-1. ⟨halshs-01580390⟩
- Accès au bibtex
2016
Article dans une revue
- ref_biblio
- Françoise Detienne, Michael Baker, Dominique Fréard, Flore Barcellini, Alexandre Denis, et al.. The Descent of Pluto: Interactive dynamics, specialisation and reciprocity of roles in a Wikipedia debate. International Journal of Human-Computer Studies, 2016, vol. 86, pp. 11-31. ⟨10.1016/j.ijhcs.2015.09.002⟩. ⟨halshs-01392523⟩
- Accès au bibtex
- ref_biblio
- Matthieu Quignard, Biagio Ursi, Nathalie Rossi-Gensane, Virginie André, Heike Baldauf-Quilliatre, et al.. Une méthode instrumentée pour l’analyse multidimensionnelle des tonalités émotionnelles dans l’interaction. SHS Web of Conferences, 2016, 5e Congrès Mondial de Linguistique Française - CMLF 2016, 27, ⟨10.1051/shsconf/20162715004⟩. ⟨hal-01778731⟩
- Accès au texte intégral et bibtex
Communication dans un congrès
- ref_biblio
- Matthieu Quignard. « Ma Guerre 1914-1918 », de Charles Bruneau. Les mots d'un linguiste sur le front. Nuits des Chercheurs, Université de Lyon, Sep 2016, Lyon, France. ⟨halshs-01392624⟩
- Accès au bibtex
- ref_biblio
- Matthieu Quignard, Magali Ollagnier-Beldame. « Tu vends que l` truc orange » Concurrence de présences à l'écran vs. hors écran dans une situation professionnelle de co-conception. Interactions Multimodales Par ÉCran, Jul 2016, Lyon, France. pp.6 - 8. ⟨halshs-01392606⟩
- Accès au texte intégral et bibtex
- ref_biblio
- Matthieu Quignard, Biagio Ursi, Nathalie Rossi-Gensane, Virginie André, Heike Baldauf-Quilliatre, et al.. Une méthode instrumentée pour l’analyse multidimensionnelle des tonalités émotionnelles dans l’interaction. Congrès Mondial de Linguistique Française - CMLF 2016, Franck Neveu, Gabriel Bergougnioux, Marie-Hélène Côté, Jean-Michel Fournier, Linda Hriba, Sophie Prévost, Jul 2016, Tours, France. ⟨halshs-01316278⟩
- Accès au bibtex
- ref_biblio
- Clément Thibert, Jean-Philippe Magué, Eric Fleury, Márton Karsai, Matthieu Quignard. Dialectal Characterization of Linguistics Variability on Twitter. Data Driven Approach to Network and Language, May 2016, Lyon, France. ⟨hal-01410245⟩
- Accès au bibtex
Poster de conférence
- ref_biblio
- Clément Thibert, Sevil Zeynaligargari, Matthieu Quignard, Jean-Philippe Magué. Do You Tweet Like You Write or Like You Speak ?. IC2S2 : 2nd Annual International Conference on Computational Social Science, Jun 2016, Evanston, United States. , 2016. ⟨hal-01410288⟩
- Accès au bibtex
Rapport
- ref_biblio
- Kristine Lund, Vassiliki Markaki, Isabel Colón de Carvajal, Matthieu Quignard. Objets analytiques à étudier lors de l'évaluation à temps différé, année 2. [Rapport de recherche] ICAR UMR-5191; IFE - ENS de Lyon. 2016. ⟨hal-01928328⟩
- Accès au bibtex
- ref_biblio
- Vassiliki Markaki, Kristine Lund, Isabel Colón de Carvajal, Matthieu Quignard. Nouvelle approche méthodologique iENA (Interactional Epistemic Network Analysis), possible grâce à la combinaison d’ENA et des analyses interactionnelles.. [Rapport de recherche] ICAR UMR-5191; IFE - ENS de Lyon. 2016. ⟨hal-01928338⟩
- Accès au bibtex
2015
Communication dans un congrès
- ref_biblio
- Matthieu Quignard. « Ma Guerre 1914-1918 », les mots de la guerre de Charles Bruneau. En guerre avec les mots, Oct 2015, Gênes, Italie. ⟨halshs-01392565⟩
- Accès au bibtex
- ref_biblio
- Kris Lund, Matthieu Quignard. When researchers orient their gaze: Three case studies on argumentation and cognition.. 16th European Conference for Research on Learning and Instruction (EARLI). Towards a Reflective Society: Synergies Between Learning, Teaching and Research, EARLI, Sep 2015, Limassol, Cyprus. ⟨halshs-01321738⟩
- Accès au bibtex
- ref_biblio
- Patrick Wang, Pierre Tchounikine, Matthieu Quignard. A Model to Support Monitoring for Classroom Orchestration in a Tablet-Based CSCL Activity. 10th European Conference on Technology Enhanced Learning, Sep 2015, Toledo, Spain. pp.491-496. ⟨hal-01284624⟩
- Accès au bibtex
- ref_biblio
- Patrick Wang, Pierre Tchounikine, Matthieu Quignard. Orchestration Challenges Raised by Transposing a Paper-Based Individual Activity into a Tablet-Based CSCL Activity: An Example. 11th International conference in Computer-Supported Collaborative Learning, Jun 2015, Goteborg, Sweden. pp.523-528. ⟨hal-01284627⟩
- Accès au bibtex
- ref_biblio
- Jean-Philippe Magué, Eric Fleury, Màrton Karsai, Matthieu Quignard. Caractérisation dialectale de variabilité linguistique sur Twitter. LANGUAGE, COGNITION AND SOCIETY (AFLiCo 6), May 2015, Grenoble, France. ⟨hal-01134428⟩
- Accès au bibtex
Poster de conférence
- ref_biblio
- Jean-Philippe Magué, Eric Fleury, Màrton Karsai, Matthieu Quignard. Dialectal characterization of linguistics variability on Twitter. INTERNATIONAL CONFERENCE ON COMPUTATIONAL SOCIAL SCIENCE (ICCSS 2015), Jun 2015, Helsinki, Finland. ⟨hal-01134402⟩
- Accès au bibtex
- ref_biblio
- Jean-Philippe Magué, Eric Fleury, Màrton Karsai, Matthieu Quignard. Social, geographical and linguistic structure of the French speaking Twitter community. International Conference on Network Science (NetSci2015), Jun 2015, Zaragoza, Spain. ⟨hal-01136306⟩
- Accès au bibtex
- ref_biblio
- Jean-Philippe Magué, Eric Fleury, Màrton Karsai, Matthieu Quignard. Dialectal characterization of linguistics variability on Twitter. 1st International Conference on Twitter for Research, Apr 2015, Lyon, France. ⟨hal-01134441⟩
- Accès au bibtex
Rapport
- ref_biblio
- Vassiliki Markaki, Eric Sanchez, Kristine Lund, Isabel Colón de Carvajal, Matthieu Quignard, et al.. Objets analytiques à étudier lors de l'évaluation à temps différé, Année 1. [Rapport de recherche] ICAR UMR-5191; IFE - ENS de Lyon. 2015. ⟨hal-01928317⟩
- Accès au bibtex
2014
Communication dans un congrès
- ref_biblio
- Kristine Lund, Matthieu Quignard. The dangers of theorizing before analysis : four case studies about argumentation and cognition. Empirical Approaches to Argumentation, Marianne Doury, Jul 2014, Paris, France. ⟨halshs-01392574⟩
- Accès au bibtex
2012
Communication dans un congrès
- ref_biblio
- Dominique Fréard, Françoise Détienne, Michael Baker, Flore Barcellini, Matthieu Quignard, et al.. Visualising zones of collaboration in online collective activity: a case study in Wikipedia. 30th Annual European Conference on Cognitive Ergonomics (ECCE 2012), Aug 2012, Edinburgh, United Kingdom. ⟨10.1145/2448136.2448160⟩. ⟨hal-00766463⟩
- Accès au bibtex
- ref_biblio
- Alexandre Denis, Matthieu Quignard, Dominique Fréard, Françoise Détienne, Michael Baker, et al.. Détection de conflits dans les communautés épistémiques en ligne. TALN 2012. 19e conférence sur le Traitement Automatique des Langues Naturelles, Jun 2012, Grenoble, France. ⟨hal-00766397⟩
- Accès au texte intégral et bibtex
- ref_biblio
- Fabrice Lefèvre, Djamel Mostefa, Laurent Besacier, Yannick Estève, Matthieu Quignard, et al.. Leveraging study of robustness and portability of spoken language understanding systems across languages and domains: the PORTMEDIA corpora. The International Conference on Language Resources and Evaluation, May 2012, Istanbul, Turkey. ⟨hal-00683433⟩
- Accès au texte intégral et bibtex
- ref_biblio
- Fabrice Lefèvre, Djamel Mostefa, Laurent Besacier, Yannick Estève, Matthieu Quignard, et al.. Robustesse et portabilités multilingue et multi-domaines des systèmes de compréhension de la parole : les corpus du projet PortMedia. Actes de la conférence conjointe JEP-TALN-RECITAL 2012, volume 1: JEP, 2012, Grenoble, France. pp.779--786. ⟨hal-01194257⟩
- Accès au bibtex
2011
Communication dans un congrès
- ref_biblio
- Lina Maria Rojas Barahona, Matthieu Quignard. An Incremental Architecture for the Semantic Annotation of Dialogue Corpora with High-Level Structures. A case study for the MEDIA corpus. 12th annual SIGdial Meeting on Discourse and Dialogue - SIGDIAL 2011, ACL, Jun 2011, Portland Oregon, United States. pp.332-334. ⟨inria-00637991⟩
- Accès au texte intégral et bibtex
- ref_biblio
- Lina Maria Rojas Barahona, Thierry Bazillon, Matthieu Quignard, Fabrice Lefèvre. Using MMIL for the High Level Semantic Annotation of the French MEDIA Dialogue Corpus. Ninth International Conference on Computational Semantics - IWCS 2011, ACL, Jan 2011, London, United Kingdom. ⟨inria-00638000⟩
- Accès au texte intégral et bibtex
2010
Communication dans un congrès
- ref_biblio
- Dominique Fréard, Alexandre A. J. Denis, Françoise Détienne, Michael Baker, Matthieu Quignard, et al.. The role of argumentation in online epistemic communities: the anatomy of a conflict in Wikipedia. 28th Annual European Conference on Cognitive Ergonomics (ECCE 2010), European Association of Cognitive Ergonomics, Aug 2010, Delft, Netherlands. pp. 91-98, ⟨10.1145/1962300.1962320⟩. ⟨hal-00516994⟩
- Accès au texte intégral et bibtex
- ref_biblio
- Alexandre A. J. Denis, Lina Maria Rojas Barahona, Matthieu Quignard. Extending MMIL Semantic Representation: Experiments in Dialogue Systems and Semantic Annotation of Corpora. Fifth Joint ISO-ACL/SIGSEM Workshop on Interoperable Semantic Annotation isa-5, Jan 2010, Hong-Kong, China. ⟨hal-00481868⟩
- Accès au texte intégral et bibtex
2009
Article dans une revue
- ref_biblio
- Hélène Bonneau-Maynard, Matthieu Quignard, Alexandre A. J. Denis. MEDIA: a semantically annotated corpus of task oriented dialogs in French. Language Resources and Evaluation, 2009, Language Resources and Evaluation, 43 (4), pp.329-354. ⟨10.1007/s10579-009-9103-2⟩. ⟨inria-00424619⟩
- Accès au bibtex
Communication dans un congrès
- ref_biblio
- Alexandre A. J. Denis, Matthieu Quignard. Exploitation du terrain commun pour la production d'expressions référentielles dans les systèmes de dialogue. Conférence sur le Traitement Automatique des Langues Naturelles - TALN'09, Jun 2009, Senlis, France. pp.24 - 26. ⟨inria-00424625⟩
- Accès au texte intégral et bibtex
2008
Communication dans un congrès
- ref_biblio
- Alexandre A. J. Denis, Matthieu J. R. Quignard. Modélisation du principe d'ancrage pour la robustesse des systèmes de dialogue homme-machine finalisés. Conférence sur le Traitement Automatique des Langues Naturelles - TALN 2008, Jun 2008, Avignon, France. pp.89-98. ⟨hal-00326876⟩
- Accès au texte intégral et bibtex
Chapitre d'ouvrage
- ref_biblio
- Michael Baker, Matthieu Quignard, Kristine Lund, Arnauld Séjourné. O computador como suporte de aprentizagem colaborativa no espaço do debate. Interações virtuais, perspectivas para o ensino de Lingua Portuguesa a distância, Claraluz, pp.57-71, 2008. ⟨halshs-00392676⟩
- Accès au bibtex
- ref_biblio
- Hélène Bonneau-Maynard, Alexandre Denis, Frédéric Béchet, Laurence Devillers, Fabrice Lefèvre, et al.. Media : évaluation de la compréhension dans les systèmes de dialogue. Stéphane Chaudiron; Khalid Choukri. L'évaluation des technologies de traitement de la langue, les campagnes Technolangue, Hermès, Lavoisier, pp.209-232, 2008, Cognition et traitement de l'information, 978-2746219922. ⟨hal-00337343⟩
- Accès au bibtex
- ref_biblio
- Michel Baker, Matthieu Quignard, Kristine Lund, Arnauld Séjourné. O computador como suporte de aprendizagem colaborativa no espaço do debate. S.C. Marquesi and V.M. da Silva Elias et A.L. Tinoco Cabral. Interações Virtuais : Perspectivas para o ensino de Língua Portuguesa a distância, 1, Claraluz Ltda. : Sao Carlos-SP, pp.57--72, 2008. ⟨hal-01434035⟩
- Accès au bibtex
2007
Article dans une revue
- ref_biblio
- Matthieu Quignard. Instrumenter l'argumentation : conception de dispositifs de communication médiée par ordinateurs pour la modélisation cognitive de l'argumentation.. Revue des Interactions Humaines Médiatisées (RIHM) = Journal of Human Mediated Interactions, 2007, 8 (2), pp.1-22. ⟨hal-00384149⟩
- Accès au bibtex
- ref_biblio
- Michael Baker, Jerry Andriessen, Kristine Lund, Marije van Amelsvoort, Matthieu Quignard. Rainbow: a framework for analyzing computer-mediated pedagogical debates.. International Journal of Computer-Supported Collaborative Learning, 2007, 2 (2-3), pp.315-357. ⟨10.1007/s11412-007-9022-4⟩. ⟨halshs-00373421⟩
- Accès au bibtex
Communication dans un congrès
- ref_biblio
- Alexandre A. J. Denis, Frédéric Béchet, Matthieu J. R. Quignard. Résolution de la référence dans des dialogues homme-machine : évaluation sur corpus de deux approches symbolique et probabiliste. Actes de la 14e conférence sur le Traitement Automatique des Langues Naturelles - TALN 2007, Jun 2007, Toulouse, France. pp.261-270. ⟨inria-00179697⟩
- Accès au texte intégral et bibtex
- ref_biblio
- Alexandre A. J. Denis, Guillaume Pitel, Matthieu J. R. Quignard, Patrick Blackburn. Incorporating Asymmetric and Asynchronous Evidence of Understanding in a Grounding Model. 11th Workshop on the Semantics and Pragmatics of Dialogue - DECALOG 2007, May 2007, Trento, Italy. ⟨inria-00179694⟩
- Accès au texte intégral et bibtex
Chapitre d'ouvrage
- ref_biblio
- Matthieu Quignard. Approfondir une question dans un débat médiatisé par ordinateurs : complexité d'une situation d'apprentissage collaboratif. Environnements informatisés et ressources numériques pour l'apprentissage : conception et usages, regards croisés, Hermès, pp.89-105, 2007. ⟨halshs-00393756⟩
- Accès au bibtex
- ref_biblio
- Matthieu Quignard, Michael Baker. Approfondir une question dans un débat médiatisé par ordinateurs : complexité d'une situation d'apprentissage collaboratif. Monique Baron, Dominique Guin et Luc Trouche. Environnements informatisés et ressources numériques pour l'apprentissage : conception et usages, regards croisés, Hermès, pp.89-105, 2007, Systemes de formation et d'enseignement. ⟨hal-00384158⟩
- Accès au bibtex
2006
Communication dans un congrès
- ref_biblio
- H Bonneau-Maynard, C Ayache, F Bechet, Alexandre Denis, A Kuhn, et al.. Results of the French Evalda-Media evaluation campaign for literal understanding. The fifth international conference on Language Resources and Evaluation (LREC 2006), May 2006, Genes, Italy. ⟨hal-01160167⟩
- Accès au texte intégral et bibtex
- ref_biblio
- Alexandre A. J. Denis, Guillaume Pitel, Matthieu Quignard. Resolution of Referents Groupings in Practical Dialogues. 7th SIGDial Workshop on Discourse and Dialogue - SIGdial'06, 2006, Sydney, Australia. ⟨inria-00112888⟩
- Accès au texte intégral et bibtex
- ref_biblio
- Alexandre A. J. Denis, Matthieu Quignard, Guillaume Pitel. A Deep-Parsing Approach to Natural Language Understanding in Dialogue System: Results of a Corpus-Based Evaluation. Proceedings of Language Resources and Evaluation Conference, 2006, Genoa, Italy. pp.339-344. ⟨inria-00112897⟩
- Accès au texte intégral et bibtex
- ref_biblio
- Alexandre A. J. Denis, Guillaume Pitel, Matthieu Quignard. A model of grouping for plural and ordinal references. 18th European Summer School in Logic, Language and Information - ESSLLI 2006, 2006, Malaga, Spain. ⟨inria-00110858⟩
- Accès au texte intégral et bibtex
Chapitre d'ouvrage
- ref_biblio
- Michael Baker, Alain Bronner, Jérôme Lehuen, Matthieu Quignard. Gestion de l'interaction et modèles de dialogues. M. Grandbastien et J.-M. Labat. Environnements informatiques et apprentissages humains, Hermès, pp.117-138, 2006, Hermès Science Publications. ⟨halshs-00392681⟩
- Accès au bibtex
2005
Chapitre d'ouvrage
- ref_biblio
- Matthieu Quignard. A Collaborative Model of Argumentation in Dyadic Problem-Solving Interactions. Frans van Eemeren & Peter Houtlosser. Argumentation in Practice, John Benjamins, pp.69-86, 2005, Controversies. ⟨hal-00009615⟩
- Accès au bibtex
2004
Communication dans un congrès
- ref_biblio
- Bertrand Gaiffe, Frédéric Landragin, Matthieu Quignard. Le dialogue naturel comme un service dans un contexte multi-applicatif. 2004, pp.57-66. ⟨halshs-00137052⟩
- Accès au texte intégral et bibtex
2003
Communication dans un congrès
- ref_biblio
- Michael Baker, Kristine Lund, Gaëlle Molinari, Matthieu Quignard, Arnauld Séjourné. Élaboration et étude d'une situation d'apprentissage médiatisée par ordinateur pour le développement de la compréhension de l'espace du débat. Technologies pour l'Apprentissage et l'Education : Entre Recherche et Usages Pédagogiques, Nov 2003, Paris, France. pp.15-16. ⟨edutice-00000321⟩
- Accès au texte intégral et bibtex
- ref_biblio
- Michael Baker, Matthieu Quignard, Kristine Lund, Arnauld Séjourné. Computer-supported collaborative learning in the space of debate. Fifth International Conference on Computer-Supported Collaborative Learning - CSCL'2003, Jun 2003, Bergen, Norvège, 11 p. ⟨inria-00099838⟩
- Accès au bibtex
- ref_biblio
- Matthieu Quignard, Michael Baker, Kristine Lund, Arnauld Séjourné. Conception d'une situation d'apprentissage médiatisée par ordinateur pour le développement de la compréhension de l'espace du débat. Environnements Informatiques pour l'Apprentissage Humain 2003, Apr 2003, Strasbourg, France. pp.355-366. ⟨edutice-00000151⟩
- Accès au texte intégral et bibtex
- ref_biblio
- Annie Corbel, Philippe Jaillon, Xavier Serpaggi, Michael Baker, Matthieu Quignard, et al.. DREW : Un outil Internet pour créer des situations d'apprentissage coopérant. EIAH2003 Environnements Informatiques pour l'Apprentissage Humain, Apr 2003, Strasbourg, France. pp.109-113. ⟨hal-00103648⟩
- Accès au bibtex
- ref_biblio
- Matthieu Quignard, Michael Baker, Kristine Lund, Arnauld Séjourné. Conception d'une situation d'apprentissage médiatisée par ordinateur pour le développement de la compréhension de l'espace du débat. 2003, pp.355-366. ⟨hal-00103651⟩
- Accès au bibtex
- ref_biblio
- Michael Baker, Matthieu Quignard, Kristine Lund, Arnauld Séjourné. Computer-supported collaborative learning in the space of debate.. International Conference on Computer Supported Collaborative Learning 2003, 2003, France. pp.11-20. ⟨halshs-00376665⟩
- Accès au bibtex
- ref_biblio
- Michael Baker, Matthieu Quignard, Kristine Lund, Arnauld Séjourné. Computer-supported collaborative learning in the space of debate. 2003, pp.11-20. ⟨hal-00103650⟩
- Accès au bibtex
Chapitre d'ouvrage
- ref_biblio
- Michael Baker, Erica de Vries, Kristine Lund, Matthieu Quignard. Interactions épistémiques médiatisées par ordinateur pour la co-élaboration des notions scientifiques. C. Deaudelin et Thérèse Nault. Collaborer pour apprendre et faire apprendre, la place des outils technologiques, Presses Universitaires du Québec, pp.121-134, 2003, Education Recherche. ⟨inria-00099840⟩
- Accès au bibtex
2002
Communication dans un congrès
- ref_biblio
- Matthieu Quignard. A collaborative model of argumentation in dyadic problem-solving interactions. Fifth Conference of the International Society for the Study of Argumentation (ISSA’02), Jun 2002, Amsterdam, Netherlands. pp.867-873, ⟨10.1075/cvs.2.07qui⟩. ⟨halshs-01405795⟩
- Accès au texte intégral et bibtex
- ref_biblio
- Michael Baker, Matthieu Quignard, Kristine Lund, Marije van Ameslvoort. Designing a computer-supported collaborative learning situation for broadening and deepening understanding of the space of debate.. International Society for the Study of Argumentation (ISSA 2002), 2002, Amsteram, Netherlands. pp.55-61. ⟨halshs-00376668⟩
- Accès au bibtex
Chapitre d'ouvrage
- ref_biblio
- Michael M Baker, Daniel Brixhe, Matthieu Quignard. La co-élaboration des notions scientifiques dans les dialogues entre apprenants : le cas des interactions médiatisées par ordinateur. Josie Bernicot, Alain Trognon, Michèle Guidetti, Michel Musiol. Pragmatique et psychologiquee, Presses Universitaires de Nancy, pp.109-138, 2002, 2-86480-876-5. ⟨halshs-01405804⟩
- Accès au texte intégral et bibtex
2001
Article dans une revue
- ref_biblio
- Michael Baker, Erica de Vries, Kristine Lund, Matthieu Quignard. Interactions épistémiques médiatisées par ordinateur pour l'apprentissage des sciences : bilan de recherches.. Sciences et Techniques Educatives, 2001, 8, pp.21-32. ⟨halshs-00376663⟩
- Accès au bibtex
- ref_biblio
- Matthieu Quignard. Modélisation cognitive des dialogues argumentatifs : étude de dialogues d'élèves en situation de résolution de problème. In Cognito - Cahiers Romans de Sciences Cognitives, 2001, 20, pp.35 - 42. ⟨halshs-01405790⟩
- Accès au bibtex
Communication dans un congrès
- ref_biblio
- Michael Baker, Erica de Vries, Kristine Lund, Matthieu Quignard. Computer-mediated epistemic interactions for co-constructing scientific notions: Lessons learned from a five-year research programme.. European Perspectives on Computer-Supported Collaborative Learning 2001, 2001, Maastricht, Netherlands. pp.89-96. ⟨halshs-00376670⟩
- Accès au bibtex
2000
Thèse
- ref_biblio
- Matthieu Quignard. Modélisation cognitive de l’argumentation dialoguée : étude de dialogues d’élèves en résolution de problème de sciences physiques. Linguistique. Université Joseph Fourier (Grenoble I), 2000. Français. ⟨NNT : ⟩. ⟨tel-01405775⟩
- Accès au texte intégral et bibtex
1999
Communication dans un congrès
- ref_biblio
- Matthieu Quignard, Michael Baker. Favouring modellable computer-mediated argumentative dialogue in collaborative problem-solving situations. 9th World Conference on Artificial Intelligence in Education (AIEd'99), Jul 1999, Le Mans, France. ⟨halshs-01405789⟩
- Accès au texte intégral et bibtex
- ref_biblio
- Matthieu Quignard. Modélisation cognitive de dialogues argumentatifs entre élèves. Colloque Jeunes Chercheurs en Sciences Cognitives, Bruno Vivicorsi, Apr 1999, Soulac, France. ⟨halshs-01405787⟩
- Accès au texte intégral et bibtex
1998
Communication dans un congrès
- ref_biblio
- Matthieu Quignard, Michael Baker. Provoking Spontaneous Argumentative Dialogues between Learners. 4th International Conference of the International Society for the Study of Argumentation (ISSA'98), Jun 1998, Amsterdam, Netherlands. ⟨halshs-01405782⟩
- Accès au texte intégral et bibtex