Principes de l’inférence émotionnelle de Ungerer
Ungerer (1995, 1997) propose une théorie des inducteurs (déclencheurs) d’émotion dans le texte journalistique.
Ungerer, F. (1995): Emotions and emotional language in English and German news stories. Document distribué lors du Colloque The language of emotion, org. par S. Niemeyer et R. Dirven. Duisburg.
Ungerer, F. (1997): Emotions and emotional language in English and German news stories. In Niemeyer S., Dirven R. (eds), 1997. 307-328.
Suivant cette analyse, les émotions du lecteur sont déclenchées conformément à quatre grands «principles of emotional inferencing», que récapitule le tableau suivant.
Tableau 2: Principles of emotional inferencing
Principles of emotional inferencing |
Linguistic triggers |
1. Principles of emotional relevance
— Principle of proximity: “us vs them”: focus on what is close to the reader — Principles of animacy (“life & death” principle): focus on what is life-endangering or life-generating for human beings — Principle of rank and number: focus on what concerns many and important people |
— Deictic items, kinship terms, endearing forms of address — ‘Calamity’ vocabulary: murder, rape, assault, earthquaque, casualties, kill, injure —Numerals and other quantity expressions, titles |
2. Principle of emotional evaluation
Provide evaluations based on the norms of your culture |
Commenting adverbs, lexical items with positive/negative connotations |
3. Principle of intensity of presentation
Be drastic |
Use vivid details and metaphorical links with emotionally established domains (Bible) |
4. Principle of emotional content
Mention emotional aspects of events explicitly |
Descriptive emotion terms (adjectives, nouns, verbs) |
Dans leur forme prescriptive même, ces principes sont très proches de l’esprit constructiviste de la rhétorique ancienne. Ils insistent sur la nécessité pour le locuteur d’expliciter l’émotion; la dimension de dramatisation est également bien présente. Le quatrième principe introduit la thématisation de l’émotion, et le troisième mentionne la comparaison comme moyen de stabiliser l’émotion.