Principles of emotional inferencing (Ungerer 1995 ; 1997)

Principes de l’inférence émotionnelle de Ungerer

Ungerer (1995, 1997) propose une théorie des inducteurs (déclencheurs) d’émotion dans le texte journalistique.

Ungerer, F. (1995): Emotions and emotional language in English and German news stories. Document distribué lors du Colloque The language of emotion, org. par S. Niemeyer et R. Dirven. Duisburg.
Ungerer, F. (1997): Emotions and emotional language in English and German news stories. In Niemeyer S., Dirven R. (eds), 1997. 307-328.

Suivant cette analyse, les émotions du lecteur sont déclenchées conformément à quatre grands «principles of emotional inferencing», que récapitule le tableau suivant.

Tableau 2: Principles of emotional inferencing

Principles of emotional inferencing

Linguistic triggers

1. Principles of emotional relevance

— Principle of proximity: “us vs them”: focus on what is close to the reader

— Principles of animacy (“life & death” principle): focus on what is life-endangering or life-generating for human beings

— Principle of rank and number: focus on what concerns many and important people

 

— Deictic items, kinship terms, endearing forms of address

— ‘Calamity’ vocabulary: murder, rape, assault, earthquaque, casualties, kill, injure

—Numerals and other quantity expressions, titles

2. Principle of emotional evaluation

Provide evaluations based on the norms of your culture

Commenting adverbs, lexical items with positive/negative connotations
3. Principle of intensity of presentation

Be drastic

Use vivid details and metaphorical links with emotionally established domains (Bible)
4. Principle of emotional content

Mention emotional aspects of events explicitly

Descriptive emotion terms (adjectives, nouns, verbs)

Dans leur forme prescriptive même, ces principes sont très proches de l’esprit constructiviste de la rhétorique ancienne. Ils insistent sur la nécessité pour le locuteur d’expliciter l’émotion; la dimension de dramatisation est également bien présente. Le quatrième principe introduit la thématisation de l’émotion, et le troisième mentionne la comparaison comme moyen de stabiliser l’émotion.