Un syllogisme à sujet concret
”When [the King] issues an order to summon someone from the palace, it must be accompanied with a tally”
Le syllogisme catégorique explicite n’est peut-être pas si commun, mais on trouve à foison des syllogismes ayant un sujet concret dont majeure n’est pas exprimée.
The following quotation comes from Anne Behnke Kinney (2014) Exemplary Women of Early China (~ 18 BCE)
4.10 Chaste Jiang of king Zhao of Chu
Chaste Jiang was the daughter of the Marquis of Qi and the wife of King Zhao of Chu. 81 Once, when the king went out on an excursion, he settled his wife at a pavilion on the water, then left.
82 When the king heard that the river was about to flood, he ordered a messenger to fetch his wife, but the messenger forgot to take along the tally.
83 When the messenger arrived, he asked the lady to come out. She replied: “The king has made an agreement with those who live in the palace, stating that when he issues an order to summon someone from the palace, it must be accompanied with a tally. Now, because you did not bring a tally, I do not dare to follow you.”
The messenger replied, saying, “The waters have begun to rise. If I return to get the tally, I’m afraid it will be too late!” The lady said, “I have heard that it is the duty of a chaste woman to abide by an agreement, and that the brave are not afraid to die. They maintain their principles under all circumstances. I know that if I follow you I will live, and that if I remain I will die. But to abandon the agreement and trespass against righteousness while seeking life is not as good as remaining here and dying.”
The messenger then went back to get the tally, but when he returned the water had risen, the pavilion had collapsed, and the lady had been swept away to her death.
The king said, “Alas, you held fast to righteousness and died for your principles, refusing to live dishonorably. You held to the agreement and maintained your fidelity, thereby making your chastity complete.” He therefore gave her the name “Chaste Jiang.” A man of discernment would say, “Chaste Jiang possessed wifely integrity.” The Odes says, “The virtuous man, the princely one,/Has nothing wrong in his deportment.” 84 These words apply well to her. The Verse Summary says,Liu
Xiang, Lienü zhuan. “Exemplary women of early China”. c. -18AEC
La reine utilise un syllogisme à sujet concret, c’est à dire un syllogisme de la forme:
Tous les Athéniens sont menteurs Majeure universelle
Pierre est Athénien Le sujet de la mineure a un sujet concret, c’est à dire désigne un individu. Dans le syllogisme classique le sujet de la mineure est un ensemble d’individus (tous les / certains) ou le “pronom indéfini” aucun qui a valeur de négation.
Pierre est menteur La conclusion attache le prédicat de la majeure à l’individu.
La reine répond au messager en parlant d’elle-même à la troisième personne:
The King has an agreement with his wife, that if he gives orders to summon someone from the palace, he must use the seal of commission. Now the official does not carry the seal with him and so I do not dare obey.
Le roi a passé un accord avec sa femme : s’il donne l’ordre de convoquer quelqu’un du palais, il doit utiliser le sceau de la commission. Or, le fonctionnaire n’a pas le sceau sur lui et je n’ose donc pas obéir
La majeure rappelle d’abord l’accord que la reine a passé avec l’empereur
The King has an agreement with his wife, that if he gives orders to summon someone from the palace, he must use the seal of commission.
Pour être valide, un ordre du roi doit être accompagné de son sceau.
Tous les ordres valides du roi sont accompagnés de son sceau, l’envoyé n’a pas le sceau du roi, cet ordre n’est pas valide.
La mineure est un constat de fait: Now the official does not carry the seal with him
La conclusion: and so I do not dare obey
Cette conclusion est suivie d’un calcul: the river was rising “la rivière monte, le messager ne pourra pas la franchir en revenant avec le sceau”.
Conclusion ultime: la reine va mourir (et elle le sait)
Syllogisme juridique
Le syllogisme juridique est un syllogisme à sujet concret qui applique la loi à unindividu. Son application demande que la loi soit “complète”, c’est-à-dire bien rédigée.
La majeure énonce la règle; ici la Reine rappelle d’abord que l’ordre du roi est explicite et, ajouterions-nous, catégorique; il n’est pas négociable et ne prévoit pas d’exception.
La mineure prend acte du fait que l’individu, “tombe sous le coup” de la règle c’est-à-dire que l’acte évalué correspond à la définition de l’acte délictueux donné dans la loi.
La conclusion applique la loi à l’individu.
La rhétorique occidentale parle de figure à propos du syllogisme dans le discours littéraire, d’une part, parce qu’il explicite sans concession toutes les données du problème, et que sa conclusion inexorable s’inscrit bien dans un processus dramatique.
Ce processus de catégorisation est un universel linguistique et cognitif fondamental.
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[1] Behnke Kinney Anne (2014) Exemplary Women of Early China: The Lienü zhuan of Liu Xiang. Translated and edited by Anne Behnke Kinney. New York, Columbia University Press.Liu Xiang (-77 +6)
Date de rédaction (~-18)