Skip to main content
search

Groupe de travail EDI (Équité, Diversité et Inclusion) d’ICAR : Quatrième séance de séminaire (21/05/2024)

By 29/03/2024Vie du labo
Le groupe de travail EDI (Équité, Diversité et Inclusion) vous invite à sa quatrième séance de séminaire, organisée en mode hybride.
Pour rappel, ce groupe s’est donné pour mission de rendre visible son engagement sur des questions traitant des inégalités en mettant en place un groupe de réflexion sur cette thématique. Inégalités d’âge, économiques, de genre, linguistiques, raciales, de santé & handicap ou encore socio-professionnelles sont autant de sujets qui pourront être discutés, tout en pouvant également traiter de leurs impacts et leurs manifestations dans les milieux éducatifs, professionnels, culturels et de la santé.
 

Intervenantes de la quatrième séance : Kristine Lund, ingénieure de recherche CNRS, membre d’ICAR et responsable scientifique du LabEx ASLAN et Claire Polo, maîtresse de conférence à l’université Lumière Lyon 2, membre du laboratoire Éducation, Cultures, Politiques.

Intitulé de l’intervention : Covid-19 Vaccine Controversy: Embracing the socio-cognitivo-emotional nature of socio-scientific education for inclusive sustainability
 
The Covid-19 pandemic raised the challenge of building sustainable societies able to overcome sanitary crises ‘leaving no one behind’ (LNOB). The French government, invested in vaccination policy in authoritative top-down ways, but a great wave of vaccine hesitancy disrupted the society and led to strong caricatured pro/anti-vax opposition in the mass media. It is rather the mandatory health pass proving vaccination than people being convinced by genuine argumentation that resulted in getting 79% of the French population fully vaccinated. We argue that unpacking the three-part socio-cognitivo-emotional nature of reasoning about such socio-scientific issues, and developing programs based on such analyses, may help citizens reach critical and constructive argumentation. In particular, making the affective background of diverging claims explicit could help mutual understanding and avoid stigmatization of others. To illustrate our argument, we draw on the deep analysis of 3 widespread utterances in the French media about vaccine hesitancy. We show that, even if they might sound only cognitive, only social or only emotional at first glance, they in fact all rely on these three dimensions. We conclude by discussing how such a perspective can inform science education in an inclusive, sustainable society.
 

La séance se déroulera le mardi 21 mai 2024, à 13h, en salle D4.179 des locaux d’ICAR. 

Le lien de connexion a été transmis via les listes de diffusion du laboratoire par Audrey Mazur, le 27 mars 2024.

Contact : Audrey Mazur

Close Menu
PHP Code Snippets Powered By : XYZScripts.com